fbpx
M
 

Zo vaak moet je online posten als horeca of foodspeciaalzaak

door | jul 8, 2022 | Social Media | 0 Reacties

Het is misschien wel een van de meest gestelde vragen die ik krijg: “hoe vaak moet je iets online posten op Instagram?”. Als dat antwoord zo makkelijk was, dan zou iedereen dat doen toch? In deze blog leg ik je uit dat het antwoord op die vraag niet zo zwart-wit is. 

Hoe meer, hoe beter? 

Wanneer het aankomt op jouw online zichtbaarheid, is het belangrijk dat je top of mind blijft. En top of mind blijf je door consistent iets te plaatsen. 

Wist je bijvoorbeeld dat minder dan 10% van jouw volgers jouw post te zien krijgt, valt de post onder dat percentage in de smaak dan pas wordt de post aan meerdere mensen getoond. Het is dus zeker ook belangrijk dat jij tussen jouw volgers alleen potentiële gasten of klanten hebt zitten. Want het zou zonde zijn als dat kleine percentage bestaat uit fake followers, die vervolgens niet het bericht leuk vinden. Einde bereik. Weer geen potentiële gasten bereikt. Zonde toch? 

Daarnaast is het ook belangrijk dat je content maakt die interessant is. Zo kan je bijvoorbeeld elke dag iets plaatsen, maar wanneer jouw volgers daar niet op “aan” gaan en dus niets liken of erop reageren, dan heb je er alsnog niets aan. 

Tot slot heb je inderdaad de frequentie. Lukt het jou om 6 à 7 dagen in de week interessante berichten te maken, dan zou ik dat zeker doen. Maar voor ieder die dat niet lukt geldt: liever 4x in de week een goede post, dan 7x rommel. 

Nieuwe gasten bereiken vs. top of mind blijven huidige gasten

Hoe vaak jij op Instagram iets wil plaatsen ligt natuurlijk ook aan jouw doel. Wil jij bijvoorbeeld vooral bij jouw huidige/vaste gasten top of mind blijven? Dan is het vooral belangrijk om naast berichten ook Stories, het liefst dagelijks, in te zetten. Voor het bereiken van nieuwe mensen is juist Reels weer heel belangrijk. Even in het kort:

  • Stories: worden getoond aan huidige volgers
  • Posts: worden getoond aan huidige en potentiële volgers
  • Reels: worden getoond aan huidige en vooral potentiële volgers, kans om viral te gaan is bij Reels het grootst. 

Minimaal aantal keren online posten

Als je 1 post in de week wilt plaatsen, dan kan ik je vertellen dat je weinig gaat bereiken. Het absolute minimum is eigenlijk:

  • 3x posts
  • 1x reel 
  • 4x in de week Stories.

En zit er een maximaal aan?

Nee! Al zou ik niet 6x op een dag een post plaatsen. Je kan dan namelijk al snel gezien worden als spam. Houd 6 a 7 keer in de week een bericht aan, waaronder bijvoorbeeld 1 of 2 Reels, en elke dag meerdere Stories. Hoe vaker jij online bent, hoe sneller je resultaat gaat behalen. Echter onthoud wel goed: kwaliteit gaat altijd boven kwantiteit.  

Hey, Ik ben Stefanie

Hi, mijn naam is Stefanie Lamers, food-addict en als echte millennial zie je me vaak met mijn telefoon in mijn hand. Online gebeurt het. Ik help horeca-ondernemers met het creëren van een online culinaire beleving, die volledig past bij de ondernemer en hun zaak.

Categorieën

Misschien vind je dit ook interessant…

Zet LinkedIn succesvol in voor jouw horecazaak

Zet LinkedIn succesvol in voor jouw horecazaak

LinkedIn is een zakelijk gerichte sociale media platform dat bedrijven helpt om zakelijke connecties te maken en te onderhouden. Het is dan ook een uitstekend hulpmiddel voor bedrijven om bepaalde zakelijke doelen te bereiken, maar wat kun je er nu eigenlijk allemaal...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *