fbpx
M
 

Social media inzetten voor horecazaken, handig? De voor- en nadelen op een rijtje!

door | feb 20, 2023 | Social Media | 0 Reacties

Social media inzetten kan ontzettend handig zijn, zeker voor horecazaken! Veel horecaondernemingen zijn hier al mee begonnen, maar toch kan het lastig blijven om voor jezelf de juiste strategie op te zetten zonder dat je er gelijk te veel tijd mee kwijt bent. Hieronder gaan we wat dieper in op enkele van de belangrijkste voordelen en nadelen van het gebruik van social media voor de horeca.

Waarom maken veel horecazaken gebruik van social media?

Social media is een relatief goedkoop marketingkanaal: het aanmaken van een account is gratis en het plaatsen van een post ook. Je kan het tegenwoordig zien als jouw online visitekaartje, het is de eerste online kennismaking die een gast met jouw zaak heeft.

Voordelen van social media gebruik voor horecazaken

  • Het uitlichten van een nieuw menu. Er zijn natuurlijk heel veel verschillende manieren om reclame te maken, maar social media-kanalen bieden horecazaken de mogelijkheid om de producten te adverteren aan een groot publiek, waardoor ook meer gasten bereikt kunnen worden. Zo kun je bijvoorbeeld nieuwe gerechten of drankjes delen om daar wat extra aandacht naartoe te leiden.
  • Merkbekendheid. Stil staan is achteruitgaan. Aangezien jij nieuwe potentiële gasten naar jouw zaak wil trekken, is het belangrijk om online zichtbaar te zijn. Zo kan jouw doelgroep jou ook vinden wanneer ze nog niet bekend met je zijn. Je kunt dan ook verschillende sociale media-kanalen gebruiken om jouw zaak bekender te maken en een positieve reputatie op te bouwen.  
  • Insights. Je kunt gebruik maken van sociale media analytics om inzicht te krijgen in jouw doelgroep en hun gedrag. Zo kun je je marketingstrategie daarop aanpassen en zo nog beter inspelen op de wensen en behoeften van jouw doelgroep.
  • Leadgeneratie. Social media-kanalen kunnen helpen bij het genereren van meer reserveringen voor jouw zaak.
  • Klantenservice. Bedrijven kunnen gebruik maken van social media-kanalen om gasten te helpen en hun vragen snel te beantwoorden.

Nadelen van social media gebruik voor horecazaken

  • Tijd. Het beheren van (verschillende) social media-kanalen kan veel tijd kosten. Je kunt het klein aanpakken, maar het zal altijd wat tijd van je eisen. Je kan dan natuurlijk ook kiezen om dit uit te besteden, zodat jij je kan blijven focussen op wat voor jou belangrijk is.
  • Reputatiebeheer. Je zal zorgvuldig om moeten gaan met eventuele negatieve opmerkingen of reviews op social media. Het is dan ook belangrijk om te leren hoe je hier het beste op kan reageren, want het onbeantwoord laten van een slechte review maakt het eigenlijk nog erger.

Waarom maken veel horecazaken gebruik van een social media-bureau?

Als drukke horeca-ondernemer heb je het natuurlijk ontzettend druk, waardoor social media vaak onderaan de to do-lijst komt. Als het er al op komt… Het is ook daarom dat veel horecazaken gebruik maken van een social media-bureau, zodat zij online zichtbaar blijven en kunnen genieten van een volle zaak, zonder dat ze ook maar een moment hoeven om te kijken naar hun social media-kanalen. Wil jij meer weten over ons aanbod? Klik dan op onderstaande button!

Volg jij ons al op Instagram? Volg ons via @socialonpoint.nl!

Hey, Ik ben Stefanie

Hi, mijn naam is Stefanie Lamers, food-addict en als echte millennial zie je me vaak met mijn telefoon in mijn hand. Online gebeurt het. Ik help horeca-ondernemers met het creëren van een online culinaire beleving, die volledig past bij de ondernemer en hun zaak.

Categorieën

Misschien vind je dit ook interessant…

Zet LinkedIn succesvol in voor jouw horecazaak

Zet LinkedIn succesvol in voor jouw horecazaak

LinkedIn is een zakelijk gerichte sociale media platform dat bedrijven helpt om zakelijke connecties te maken en te onderhouden. Het is dan ook een uitstekend hulpmiddel voor bedrijven om bepaalde zakelijke doelen te bereiken, maar wat kun je er nu eigenlijk allemaal...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *