Gebruik je tijd efficiënt en plan je content in. We kennen het allemaal: je weet dat je een nieuw bericht moet plaatsen, maar precies op het moment dat je het wil gaan doen heb je geen inspiratie. Mega frustrerend natuurlijk. Ik heb daarvoor een oplossing gevonden: het werken met een contentkalender en vervolgens content inplannen.
Het werken met zo’n kalender zorgt ervoor dat je:
- structuur en variatie krijgt in jouw berichten;
- tijd bespaart, omdat je deze berichten vooraf al kunt schrijven;
- op de juiste tijdstippen jouw content kan inplannen en dus meer mensen bereikt;
- consistent blijft, doordat je vooruit werkt;
- stress bespaart, omdat je al voor een hele maand/ twee weken vooruit hebt gewerkt.
Hoe gebruik je zo’n kalender?
Met een contentkalender heb je vaak een weergave van een maand. Je ziet direct hoeveel weekenden er zijn en welke speciale dagen er zijn zoals moederdag, Suikerfeest, Hemelvaart en Pinksteren. Zo weet je vooraf al op welke momenten je kan inhaken. Voor het invullen van een contentkalender is het belangrijk dat je een aantal rubrieken hebt, zodat je weet dat je bijvoorbeeld elke maandag een nieuw gerecht of product laat zien en elke woensdag een personeelslid voorstelt.
Heb je nog geen rubrieken kijk dan even in mijn vorige blog: Rubrieken: wat zijn en hoe kom je eraan?
Vervolgens ga je het onderwerp en de invalshoek bedenken en tot slot plan je de content in een tool. Als je hier elke maand 2 tot 4 uur de tijd voor neemt, zorg je ervoor dat je social posts strategisch worden in gezet en je de hele maand (of langer) zichtbaar bent.
Welke tools kun je hiervoor gebruiken?
Er zijn ontzettend veel verschillende tools om content in te plannen. Zo heb je Facebook Creator Studio, Later en Planoly. Waar Facebook Creator Studio zich alleen beperkt tot Facebook en Instagram, kun je in Later ook Pinterest en Twitter toevoegen. In Planoly kan je alleen Instagram en Pinterest inplannen. Zelf gebruik ik Later, omdat het gratis is en de meest uitgebreide tool.

Note: Sinds kort is het ook mogelijk om in de betaalde versie van Canva, de ontwerptool, jouw content in te plannen voor Facebook, Instagram, Twitter, Facebook-groepen, Pinterest, LinkedIn-profiel, LinkedIn-pagina, Slack & Tumblr. Zo kan je direct jouw ontwerpen door plaatsen naar een van de kanalen. Handig!
0 reacties