fbpx
M
 

Instagram succesvol inzetten als hotel!

door | dec 6, 2022 | Social Media, Strategie | 0 Reacties

Hoe kun je jouw hotel profileren op Instagram?

Instagram is niet meer weg te denken uit de marketingmix voor restaurants, café’s, maar ook zeker niet bij hotels. In dit artikel geven we je binnen vijf stappen de belangrijkste tips om Instagram voor jouw hotel op de juiste manier in te zetten.

 

Stap 1. Doe onderzoek naar de doelgroep

Ten eerste is het van belang om te weten wie je doelgroep is en wat de interesses zijn van doelgroep. Zodat de content niet alleen interessant is voor jou, maar ook daadwerkelijk voor de mensen die je wilt bereiken!  Daarom is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de huidige trends en ontwikkelingen binnen jouw doelgroep . Zo kun je bijvoorbeeld onderzoek doen naar binnen welke uren jouw doelgroep het vaakste actief is op Instagram, zodat je de post op het juiste moment kan plaatsen. Vind je het lastig om een specifieke doelgroep te kiezen? Denk dan eens na over de prijsklasse voor een kamer per nacht, kan iedereen die betalen? Of is dat alleen voor mensen met een bepaald inkomen? Wie zijn de gasten die nu vaak bij jou overnachten? Vaak kun je daar al een goede doelgroepomschrijving en -inschatting van maken. 

 

Stap 2. Bedenk wat je wil plaatsen

Je bent ondertussen helemaal op de hoogte van de trends en ontwikkelingen, de activiteit en de interesses van jouw doelgroep. Dan is het nu tijd om na te gaan denken over wat voor content daarop aansluit. Het is natuurlijk van belang om verschillende kanten van jouw hotel te belichten. Zo kun je bijvoorbeeld content creëren over de aangeboden faciliteiten, de kamers, het ontbijtbuffet, de bezienswaardigheden in de omgeving, de stad waar het hotel zich bevindt en ga zo maar door. Probeer dit goed af te wisselen zodat de content interessant blijft! 

 

Stap 3. Maak een contentplanning

Om het hele proces wat efficiënter te laten verlopen én uiteindelijk wat kostbare tijd te kunnen besparen, kan het handig zijn om een contentplanning te maken. Hierin leg je voor jezelf vast welke post je op welk moment gaat plaatsen en kun je in principe voor de gehele maand vooruitplannen. Consistentie is key, en daar kan een contentplanning heel goed bij assisteren. Zo kan je bijvoorbeeld op maandag altijd een post plaatsen over de faciliteiten, op woensdag een post over de stad en op vrijdag een post over de kamers. Als je dat vooraf weet, dan weet je ook dat je iedere maand 4x een bericht over de faciliteiten nodig hebt, 4x over de stad etc. etc. 

 

Stap 4. Maak de foto’s en schrijf de teksten

Nu is het tijd voor het leukste werk; het creëren van de content. Daarbij moet je denken aan foto’s en video’s, maar ook de teksten voor de onderschriften. Je kunt ervoor kiezen om zelf foto’s te maken, of iemand in te huren die dit voor jou kan doen. Ook de onderschriften moeten de doelgroep aanspreken, en probeer dan ook te onderzoeken of je aansluiting kan vinden bij de trends en ontwikkelingen om optimaal in te spelen op de interesses van de doelgroep. Zoals eerder aangegeven, probeer altijd afwisseling te creëren in je foto’s, video’s en teksten, maar zorg wel dat alles als geheel overkomt. Dit kan je doen door bijvoorbeeld je vast te houden aan een vast stramien. Binnen onze Spice Up Your Social Media Academy nemen we je helemaal mee in dit proces. 

 

Stap 5. Evaluatie

Je hebt je content onderzocht, gepland, gecreëerd en gepubliceerd. Dan is het nu van belang om in de gaten te houden wat goed aanslaat en wat minder. Hoe je dat doet? Je kunt onder andere het aantal likes en reacties in de gaten houden, of bij het maken van Reels natuurlijk het aantal views. Daarnaast kun je met een Instagram Business account gemakkelijk de statistieken erbij pakken die jou nog meer inzicht bieden wat betreft de gebruikers en jouw post. Als je elke maand de 3 best presterende post erbij pakt en de 3 slechtste, kan je zien wat daarin de overeenkomsten of juist verschillen zijn en je content voor de volgende maand nog meer optimaliseren. 

 

Heb je hulp nodig met het profileren van jouw hotel op social media? Wij helpen je graag verder! Neem eem kijkje bij ons aanbod of neem contact op voor een kennismakingsgesprek.  

Hey, Ik ben Stefanie

Hi, mijn naam is Stefanie Lamers, food-addict en als echte millennial zie je me vaak met mijn telefoon in mijn hand. Online gebeurt het. Ik help horeca-ondernemers met het creëren van een online culinaire beleving, die volledig past bij de ondernemer en hun zaak.

Categorieën

Misschien vind je dit ook interessant…

Zet LinkedIn succesvol in voor jouw horecazaak

Zet LinkedIn succesvol in voor jouw horecazaak

LinkedIn is een zakelijk gerichte sociale media platform dat bedrijven helpt om zakelijke connecties te maken en te onderhouden. Het is dan ook een uitstekend hulpmiddel voor bedrijven om bepaalde zakelijke doelen te bereiken, maar wat kun je er nu eigenlijk allemaal...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *