83% van de restaurantgasten geeft aan dat reviews invloed hebben op hun keuze. Daarnaast geeft 75% van de restaurantgasten aan dat hun keuze ook beïnvloed wordt door Social Media. Hoogste tijd om die twee te combineren dus.
Naast dat je reviews kunt delen op social media, zou je social media ook in kunnen zetten om reviews te genereren. Er zijn verschillende manieren om dit te doen, de twee makkelijkste leg ik in deze blog uit.
Plaats een oproep voor reviews via een Post of Reel
De makkelijkste manier is een Post of Reel maken en mensen daarin vragen om een review onder de post achter te laten of een DM te sturen. Maak het bericht concreet door aan het einde een vraag te stellen, die jouw volgers kunnen beantwoorden. Denk aan: Hoe vind jij de sfeer in onze zaak? / Wat vind jij van onze gerechten? / Wat was jouw ervaring in ons restaurant? Je moet het mensen zo makkelijk mogelijk maken, zodat de drempel niet hoog is om een review achter te laten.
Om mensen nog meer over de streep te trekken om een review achter te laten, kun je er een kortingsactie of winactie aan koppelen. Je kunt bijvoorbeeld iedereen die een review achter heeft gelaten een kop koffie aanbieden of een x% korting op een eerstvolgende keer.
Zet Instagram Stories in voor reviews
Een andere manier is het inzetten van Instagram Stories, door middel van Polls en Vragenstickers. Je kan bijvoorbeeld Storyreeks maken met 5 Stories, met in ieder een andere vraag. Zie een voorbeeld hieronder.

Het aanklikken van een optie is natuurlijk een erg toegankelijke manier die weinig moeite kost. Vervolgens kan je iedereen die (zeer) positief reageert vragen om een korte review te schrijven. Degene die wat minder positief waren, daar kan je mee het gesprek aangaan om te kijken of er nog iets te verbeteren is.
0 reacties