M
 

Bereik een nieuwe doelgroep en start met TikTok in 2023

door | dec 12, 2022 | Social Media, Strategie | 0 Reacties

Goede voornemens voor 2023: starten met TikTok

Het einde van het jaar is in zicht en dat betekent dat er weer nagedacht moet worden over de gewenste doelen en strategieën voor het volgende jaar. Met 2023 om de hoek is het tijd om na te denken over het implementeren van nieuwe mogelijkheden.

Als we het dan toch over nieuwe mogelijkheden hebben, laten we dan eens kijken naar de kansen wat betreft TikTok voor horecabedrijven. Je hebt er ongetwijfeld wel eens van gehoord, maar wellicht heb je nog niet de stap genomen om de populaire app actief te gaan gebruiken. Waar Instagram focust op prachtige plaatjes, focust TikTok meer op korte filmpjes en grappige content om de interactiviteit tussen de gebruikers te verhogen. In Nederland heeft TikTok ongeveer 1,5 miljoen (vooral jonge) gebruikers tussen de 18-32 jaar oud. De laatste jaren is TikTok enorm gegroeid, dus mocht je hier nog geen gebruik van maken is het nu tijd om hiermee te beginnen. Waarom? Dat leggen we je hier uit.

Net zoals de start van Instagram, is het logisch dat het in het begin altijd wat spannend en onbekend terrein is om een geheel nieuw sociaal mediakanaal te gebruiken. Echter, TikTok gaat niet meer weg, dus het is meer een kwestie van tijd voordat je eraan zult moeten geloven.

 

Waarom moet ik met TikTok beginnen?

Het is belangrijk om de content van jouw horecaonderneming op te laten vallen, maar hoe langer je wacht, hoe moeilijker het is om een grote fanbase op te bouwen vanwege het toenemende aantal gebruikers. Een groot voordeel van TikTok ten opzichte van andere sociale media platforms zoals Instagram is dat het aantal volgers die je hebt niet zo veel uitmaakt. De nadruk ligt veel meer op de content. Hoe dit mogelijk is? TikTok heeft een krachtig algoritme wat veel meer aandacht legt op de boodschap en niet zo zeer op de werving van volgers. Als jouw video goed gecreëerd is en aansluit bij de huidige trends zou je zomaar viraal kunnen gaan, zonder veel volgers te hebben. TikTok stimuleert de gebruikers dan ook om unieke video’s te maken met duidelijke boodschappen om uiteindelijk meer engagement te creëren. TikTok biedt de mogelijkheid om op een organische manier views te kunnen genereren en waarin jouw video bijvoorbeeld in de ‘For you page’ kan verschijnen en daardoor door veel mensen gezien kan worden.

 

Hoe pak ik dit aan?

Om te starten met een TikTok account is het belangrijk dat je goed op de hoogte bent van de trends en ontwikkelingen binnen jouw doelgroep. Als je hier helemaal up-to-date van bent kun je video’s ontwikkelingen die de interesse van jouw doelgroep opwekt. Zo kun je bijvoorbeeld een versnelde rondleiding geven door jouw bar of restaurant, of kun je je beste gerechten tentoonstellen. Met de knop ‘geluid toevoegen’ kun je kiezen voor een trending liedje, want ook het kiezen van populaire nummers is goed voor het aantal views. Daarnaast kun je ook altijd even een kijkje nemen op de ‘explore’ pagina en zoek bijvoorbeeld naar ‘restaurant’ of ‘lunchroom’. Zo kun je zien hoe andere horecabedrijven het aanpakken. Beter goed gestolen dan slecht verzonnen, right? Humor en inspiratie zijn twee aspecten die van groot belang zijn binnen TikTok. Zo kun je bijvoorbeeld de hashtag #horecabelike opzoeken, waarna je allerlei video’s van hilarische en herkenbare horecasituaties terugvindt Mocht je het zelf moeilijk vinden om te starten met TikTok kun je er ook voor kiezen om samen te werken met een creator. Zo lift je als het ware mee op het bereik van een ander en kun je daardoor jouw merk laten groeien. Daarnaast kun je natuurlijk ook zelf beginnen met het maken van TikToks, want met een beetje creativiteit kun je al een heel eind komen. Of je TikTok een succes was? Dat kun je met name zien aan het aantal views, maar natuurlijk ook aan het aantal likes of reacties. Niet iedere TikTok zal even succesvol zijn, maar het is van belang om te zorgen dat jouw video affiniteit creëert tussen het merk en de viewers. Dit kan natuurlijk enige tijd duren dus probeer dan ook langetermijndoelen te stellen.

Kortom, het is van groot belang om TikTok te gaan implementeren in 2023 mocht je ook de jongere generatie goed willen kunnen bereiken en om het engagement met jouw merk te vergroten. Start met het vergaren van informatie over jouw doelgroep, de trends en de ontwikkelingen voor 2023 en probeer hierop in te spelen door te beginnen met het experimenteren met het maken van video’s voor jouw horecazaak.

Hey, Ik ben Stefanie

Hi, mijn naam is Stefanie Lamers, food-addict en als echte millennial zie je me vaak met mijn telefoon in mijn hand. Online gebeurt het. Ik help horeca-ondernemers met het creëren van een online culinaire beleving, die volledig past bij de ondernemer en hun zaak.

Categorieën

Misschien vind je dit ook interessant…

Maak een horeca social media-plan voor 2023!

Maak een horeca social media-plan voor 2023!

Het is bijna zo ver, nog 9 dagen en dan is 2023 aangebroken. Met januari als rustige maand in het vooruitzicht, kan je die tijd goed gebruiken om eens terug te blikken op jouw social media-activiteiten van dit jaar en een plan te maken voor het komende jaar. Zo'n plan...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *