fbpx

Een goede post schrijven hoeft helemaal niet tijdrovend te zijn! Een goede voorbereiding is in deze echter wel de sleutel tot succes. Een goede voorbereiding betekent dat je vooraf bedenkt welke content je wil maken op lang termijn, zodat je in 1x meerdere berichten over 1 bepaald thema kunt schrijven. Het gebruik van een contentkalender en rubrieken kan hier enorm bij helpen! 

De drie onderdelen die een succesvolle post in ieder geval bevat zijn:

1. Een eerste zin die triggert

Mensen zien gemiddeld 3 berichten per seconde, dat betekent dat jouw bericht enorm moet concurreren met anderen. Die eerste indruk, of eh, zin dus, is superbelangrijk! Probeer creatief te zijn en het belangrijkste van je bericht voorin de zin te plaatsen, zo weet je direct waar het bericht over gaat. 

2. Meer uitleg over het onderwerp

In het middenstuk geef je meer uitleg over het onderwerp van jouw post. Je geeft bijvoorbeeld antwoord op jouw vraag of stelling uit de eerste zin. Zo zie je in het voorbeeld hieronder, hoe ik de stelling in mijn eerste zin verder uiteenzet in het middenstuk van mijn post. 

Vertel je bijvoorbeeld over een nieuwe olijfolie in de zaak, dan kan je bijvoorbeeld vertellen waarom je juist voor deze hebt gekozen óf vertellen waar de olie vandaan komt, welke smaak hij heeft, etc.  

3. Een call-to-action

Een bericht sluit je altijd af met een call-to-action. Een CTA is een vraag of een opdracht aan het einde van je bericht. Zo geef je jouw volgers een duidelijke actie, om na het lezen van jouw post, te voldoen. Dat kan bijvoorbeeld een simpele vraag zijn als: “Drink jij liever een cappuccino of een espresso?”, maar ook “Reserveren kan via ons profiel via de ‘reserveren’-knop.”. 

Wil je bonuspunten scoren?

  • Maak je tekst niet te lang, probeer kort en bondig te zijn. 
  • Gebruik enters voor de leesbaarheid. Ik schrijf hooguit 2 zinnen achter elkaar voor ik weer een enter plaats. 
  • Emoji’s maken het fun, maar overdrijf niet! Gebruik ze dus niet midden in een zin, maar eerder voor of aan het eind van de zin.