fbpx

De ontwikkelingen online gaan razendsnel, zo had je begin vorig jaar de hype Clubhouse en werd TikTok steeds groter en groter. Instagram, als een van de grootste en dagelijks meest gebruikte online platformen kan daarom niet achterblijven. 

In 2021 lanceerde zij al talloze nieuwe functies binnen de app, waaronder het mega populaire Reels als antwoord op TikTok en Live Rooms als antwoord op Clubhouse. Het is niet geheel nieuw dat Instagram een andere app kopieert, want dat is ook precies hoe Instagram Stories is ontstaan…na het ongekend populaire succes van Snapchat.  

Maar genoeg over het verleden. Adam Mosseri, head of Instagram, heeft zijn plannen voor 2022 gedeeld. De app gaat zich richten op vier pijlers dit jaar: Video, (privé)Berichten, Transparantie en Creators. 

1. Video op Instagram 

Dat Reels hot zijn, dat kan je niet ontgaan zijn. De “vrij nieuwe (2021)” functie binnen Instagram wordt in 2022 nog belangrijker, ze gaan hier double down op focussen. Daarnaast wordt video in zijn totaliteit belangrijker, Instagram is niet langer meer een foto-app, maar een platform waar alle vormen van content samenkomt. 

De eerste wijzigingen zijn daarvoor al doorgevoerd. Zo heb je sinds kort een nieuw tabblad in jouw profiel, een waar zowel IGTV als video’s korter dan 1 minuut samenkomen. 

2. (Direct) Messaging, of wel (privé)berichten op Instagram

Instagram focust zich op connectie, op verbindingen tussen jou, jouw potentiele klant, maar ook jouw vrienden en/of familie. Direct Messaging wordt dus nog belangrijker in 2022. Wat er precies gaat veranderen en welke nieuwe functionaliteiten daarbij horen verklapt hij nog niet. 

3. Transparantie op Instagram

In 2021 richtte Instagram zich met name op control. Zo kan je in jouw account aangeven of je gebruik wilt maken van de controle op gevoelige inhoud. Hier kan je aangeven of je alles toestaat, het beperkt (standaard) of nog meer wil beperken, waarbij je zo min mogelijk content ziet dat schokkend of aanstootgevend is. Daarnaast is er ook Parental Control in het leven geroepen. 

In 2022 willen ze zich meer richten op transparantie over wat Instagram doet en hoe het werkt. 

4. Creators op Instagram

Tot slot gaan zij zich meer focussen op Creators. Binnen Instagram heb je een persoonlijk-, een bedrijfs-of een makersaccount. Makers, of creators, zijn de early adopters van de veranderingen binnen Instagram. Instagram wil hen, zowel bedrijven als personen, helpen om meer te profiteren hiervan. 

Wat de peilers voor veranderingen met zich meebrengen, dat moeten we nog afwachten, maar ik ben in ieder geval reuze nieuwsgierig. Wil jij op de hoogte blijven van alle updates rondom Instagram en vooral ook hoe jij dit zelf makkelijk kunt inzetten voor jouw zaak? Abonneer je dan op mijn nieuwsbrief.