fbpx
M
 

4 tips om een social media-kanaal te kiezen

door | aug 15, 2020 | Social Media | 0 Reacties

Een social media-kanaal is dé manier is om in contact met jouw doelgroep te komen, en dat hoef ik je natuurlijk allang niet meer te vertellen. Maar met zoveel keuze tussen de verschillende kanalen, kan het soms best lastig zijn om de meest effectieve te kiezen. In deze blog geef ik 4 tips om het juiste social media-kanaal te kiezen. 

Social on point Illustration 7 welk kanaal 01

Snapchat, YouTube, TikTok, Google, welke kanalen zijn er nou eigenlijk? 

Er zijn gigantisch veel social media-kanalen, dus ik snap best dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Ik het overzicht dat je hier kunt vinden laat ik de meest populaire social media-kanalen zien. 

Facebook: Facebook dood? Niet helemaal! Met nog 7,1 miljoen dagelijkse gebruikers is Facebook nog steeds het meest gebruikte social media-kanaal in Nederland. 

Instagram: Op Instagram draait het om mooie content en de connectie met jouw volgers. Met 3,4 miljoen dagelijkse gebruikers in Nederland, komt Instagram op de tweede plaats na Facebook. 

LinkedIn: LinkedIn is hét zakelijke platform van Nederland.  Het dagelijks gebruik van LinkedIn is ten opzichte 2019 met 26% gestegen en is daarmee naast Instagram het snelst groeiende social media-kanaal. 

– YouTube: Denk je aan video, dan denk je aan YouTube. YouTube wordt steeds populairder en is naast Google de tweede grootste zoekmachine. 

– Pinterest: Pinterest dé visuele zoekmachine en kan je goed zakelijk inzetten tijdens de oriëntatiefase van jouw doelgroep.  

Snapchat: Snapchat is al heel wat jaar populair onder de jongeren en blijft ook nog steeds stijgen in het aantal dagelijks actieve gebruikers. Snapchat – wordt echter wel veel gebruikt voor de persoonlijke van vriend naar vriend communicatie en als bedrijf ben je hier minder zichtbaar.

TikTok: Je hebt er vast al over gehoord: TikTok. TikTok is hét populaire platform onder jongeren met maar liefst 280.000 dagelijks actieve gebruikers. TikTok is veel meer dan alleen dansfilmpjes, je kan het ook zakelijk inzetten. Voorbeelden hiervan zijn: de Efteling, BALR. en BasicFit. 

*Cijfers komen uit Het Nationaal Social Media Onderzoek 2020 van Newcom Research & Consultany. 

1: Weet waar jouw doelgroep zich bevindt

Het allerbelangrijkste in alle vormen van communicatie is dat je jouw doelgroep kent. Wie zijn ze, wat zijn hun behoefte en dus ook waar bevinden zij zich online. Wanneer jouw doelgroep jongeren van 15 – 20 is, dan is LinkedIn daarvoor iet het juiste kanaal. Doe dus vooraf goed onderzoek naar op welk kanaal jouw doelgroep zich bevindt. 

Tip: Het jaarlijkse Social Media Onderzoek van Newcom staat vol met onderzoeksresultaten over social media en de verschillende leeftijdsgroepen. 

2: Stel een doel

Bepaal vooraf wat je wilt bereiken met een social media-kanaal. Wil je meer producten verkopen, naamsbekendheid genereren of wil je misschien wel meer downloads of leads naar je website? Het zijn allemaal doelen die je kunt stellen. Kies een doel dat bij jouw bedrijf past en kijk welk kanaal daar het beste geschikt voor is.  

3: Liever 1 platform heel goed, dan 3 half werk

Laatst sprak ik met iemand en die zei: ‘We zijn aanwezig op Facebook, Instagram en we willen graag Twitter en LinkedIn inzetten om zoveel mogelijk aanwezig te zijn.’ Maar eigenlijk hadden ze geen idee waarom, een veel gemaakte fout die ik wekelijks tegenkom. Focus je liever op 1 kanaal en doe dat ontzettend goed, in plaats van 4 accounts tegelijk aanmaken en maar half werk leveren. 

4: Maak passende content

Passende content is minstens zo belangrijk als bovenstaande onderdelen. Ben jij een videograaf, dan is Pinterest misschien niet jouw kanaal. Ben jij tekstschrijver, dan kom je niet goed tot je recht op YouTube. Kijk bij wat jouw expertise past en maak daar passende content voor. 

Ik hoop dat deze tips je hebben geholpen in het proces om het juiste kanaal te vinden voor jouw bedrijf. En vergeet niet: meten is weten. Werkt iets minder goed dan je gehoopt had? Kijk waar jij op kunt optimaliseren of bepaal na een testperiode of een ander kanaal misschien beter past. Wat voor de een werkt, hoeft niet voor de ander te werken. Testen, testen, testen dus. 

Hey, Ik ben Stefanie

Hi, mijn naam is Stefanie Lamers, food-addict en als echte millennial zie je me vaak met mijn telefoon in mijn hand. Online gebeurt het. Ik help horeca-ondernemers met het creëren van een online culinaire beleving, die volledig past bij de ondernemer en hun zaak.

Categorieën

Misschien vind je dit ook interessant…

Zet LinkedIn succesvol in voor jouw horecazaak

Zet LinkedIn succesvol in voor jouw horecazaak

LinkedIn is een zakelijk gerichte sociale media platform dat bedrijven helpt om zakelijke connecties te maken en te onderhouden. Het is dan ook een uitstekend hulpmiddel voor bedrijven om bepaalde zakelijke doelen te bereiken, maar wat kun je er nu eigenlijk allemaal...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *