Influencers, het is een term waar niet iedereen positief tegenover staat. Toch kan het samenwerken met influencers heel handig zijn om jouw bereik als horecazaak of foodondernemer te vergroten. 

Wat is een influencer?

Influencers zijn mensen die actief zijn op social media en in ruil voor iets een post maken voor hun kanalen. Ze hebben een bepaald bereik en afhankelijk van het aantal mensen dat zij bereiken zit daar een prijs aan gekoppeld. 

Welke influencer past bij mij?

Wat belangrijk is bij het op zoek gaan naar een geschikte influencer voor jou, is dat diegene bij jouw past. Bij jou, jouw zaak en jouw doelgroep. Kies dus niet lukraak iemand, omdat hij/zij een groot bereik heeft. Kijk ook goed naar de doelgroep van degene waarmee jij wilt samenwerken. Is hij/zij populair bij kinderen/tieners, zoals Enzo Knol, maar heb jij een fine dining restaurant dan matcht jullie doelgroep niet echt.

Daarnaast zijn kleine influencers met een betrokken doelgroep, misschien wel interessanter dan mega. Een betrokken doelgroep is namelijk eerder bereid iets aan te nemen van de influencer, ze vertrouwen hem/haar eerder, dan bijvoorbeeld iemand met veel volgers maar nauwelijks betrokkenheid. 

Hoe benader je een influencer? 

Heb je een influencer gevonden die bij je past, stuur hem/haar een DM met de vraag of hij/zij een samenwerking ziet zitten. Als dat zo is kan je hem/haar naar de werkwijze vragen of zelf een voorstel doen met twee opties.  

Een grote influencer zal dit via het management laten lopen en heeft vaak een e-mailadres in de biografie van Instagram staan. Het management stuurt jou dan een voorstel met de prijs voor een post of bijvoorbeeld twee stories. 

Wat kost een influencer? 

Wat een influencer kost is afhankelijk van de hoeveelheid mensen die zij bereiken en de tegenprestatie die zij hiervoor moeten leveren. 

Er wordt onderscheid gemaakt tussen de volgende groottes: 

  • Brand lovers: 0 – 1.000
  • Nano influencers: 1.000 – 10.000
  • Micro influencers: 10.000 – 50.000
  • Mid tier: 50.000 – 150.000
  • Macro influencers: 150.000 – 500.000
  • Mega influencers: 500.000 – 1.000.000
  • Celebrities: 1.000.000+

Daarnaast is ook de prijs afhankelijk van de tegenprestatie: is het alleen een story of verwacht je ook dat hij/zij een post maakt. In een blog of vlog zit nog meer werk, dus neem dat mee in je verwachting. 

Bij een brand lover of nano influencer kan het zijn dat een gratis maaltijd of bijvoorbeeld het opsturen van jouw cupcakes al voldoende is voor een story. Je mag er in ieder geval vanuit gaan dat vanaf 5.000 volgers er een bedrag wordt gevraagd. Bij macro influencers, is mijn ervaring, betaal je ongeveer €1.500,- tot €2.500,- per post.

Is samenwerken met een influencer het effectief?

Het voordeel van samenwerken met influencers is dat het enorm effectief kan zijn voor jouw bereik. Je bereikt namelijk met zo’n samenwerking niet alleen jouw eigen volgers, maar wordt jouw naam ook bekend onder zijn/haar volgers. 

Vaak wordt er aan zo’n samenwerking ook een leuke actie gekoppeld, waardoor je direct kan meten of de samenwerking effectief was. Zo kan je bijvoorbeeld 10% korting, een tweede dessert of een gratis aperitief geven aan iedereen die de influencer volgt en de actie laat zien in jouw zaak/ unieke kortingscode online invoert.