Volg de volgende 4 stappen om een social media-strategie op te zetten voor jouw horecaonderneming. Klussen gaan niet door, opdrachtgevers zitten zelf in zwaar weer. We merken er allemaal iets van de Corona-pandemie. Om niet bij de pakken neer te gaan zetten is deze tijd uitermate geschikt om aan jouw strategie te werken. In deze blog leg ik je uit hoe je in vier simpele stappen tot een social media-strategie komt.

Stap 1. Leg de fundering voor jouw strategie
Heb jij al een strategie? Lekker bezig! Zo niet, leg dan eerst de basis voor jouw strategie. Denk goed na over de volgende vragen:
– Wat zijn de kernwaarden van jouw bedrijf?
De kernwaarden van jouw bedrijf bevatten een aantal woorden (3-5) die jou als ondernemer en jouw bedrijf typeren. Bij mij is dat bijvoorbeeld: betrokken, flexibel en creatief.
– Wie is jouw ideale klant?
Bedenk goed op wie jij je activiteiten wil richten, denk aan geslacht, leeftijd, inkomen, interesses, leefgebied.
– Wat is de tone-of-voice die bij jouw past?
Ben jij grappig of serieus? Toegankelijk of exclusief? Persoonlijk of zakelijk? Spontaan of weloverwogen? Ga voor jezelf na hoe jij wilt overkomen en neem dit mee in jouw tone-of-voice.
– Wat wil jij bereiken en wat wil jij bereiken door middel van social media?
Tot slot moet je doelen formuleren die SMART zijn. Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. Een doel kan dus zijn: Ik wil binnen 6 maanden het aantal volgers verhogen met 20% op Instagram.
Stap 2. Maak rubrieken
We zijn aangekomen bij de tweede stap. Hier ga je nadenken over de creatieve invulling van jouw kanalen door middel van rubrieken. Een rubriek is hetzelfde als een rubriek in een tijdschrift of krant. Een herkenbaar onderwerp, met elke keer een andere invulling. Doordat het onderwerp zich herhaalt zorgt het voor continuïteit en voor herkenbaarheid bij jouw volgers.
Stap 3. Kies de kanalen
Kies 1 tot 3 kanalen waar jij je op wilt richten en richt deze helemaal goed in. Liever 1 kanaal heel goed, dan 3 met half werk. De rubrieken die je hebt gemaakt, kan je op elk kanaal toepassen maar dan weer in een andere vorm. Kijk bij deze keuze goed naar op welk kanaal jouw klant zit. Richt jij je op jongeren van 15 – 24 dan is Facebook niet het geschikte kanaal, maar zit je beter op Instagram, Snapchat en TikTok.
Stap 4. Meten = weten
Op Instagram, Facebook en LinkedIn kan je makkelijk je statistieken inzien. Het is handig om elke week/maand/kwartaal te evalueren wat je hebt gepost en wat goed werkt. Bekijk je best en slechtst scorende berichten en probeer daarvan te leren. Door te blijven evalueren en optimaliseren wordt je content steeds beter!
Met deze 4 stappen kan jij nu aan de slag met jouw social media-strategie. Ik wens je heel veel succes! Wil jij dagelijks tips en tricks krijgen? Volg mij dan op Instagram @socialonpoint.nl!
0 reacties