Het inplannen van jouw Instagram-berichten is een van de belangrijkste dingen, wanneer het gaat om tijd besparen op social media. Het hoeft namelijk geen tijdrovend klusje te zijn, als je maar slim omgaat met jouw content (rubrieken + kalender) en het inplannen daarvan.
Voor het inplannen van jouw social media-berichten heb je meerdere tools, daarom licht ik de 3 belangrijkste uit met hun voor- en nadelen. Zo kan je zelf de juiste tool kiezen.
1. Later
Later is een tool waarin je zowel: Facebook-berichten als Instagram, Twitter, Pinterest, TikTok en LinkedIn kunt inplannen. Super veelzijdig dus. Je hebt zowel een gratis variant als een betaalde voor $15,- per maand. Een aantal voor- en nadelen van Later op een rij:
- + je kunt berichten en automatisch laten plaatsen;
- + je hebt zowel een visuele- als week- en maandweergave;
- + je kunt heel veel foto’s uploaden in je bibliotheek;
- + er is een mobiele applicatie en je kunt de tool gebruiken via je dekstop;
- + (€) je kunt de post optimaliseren met locatie, hashtags en mensen taggen;
- + (€) je kunt stories automatisch laten plaatsen;
- + (€) je kunt een eerste reactie met bijvoorbeeld hashtags automatisch laten plaatsen;
- – je kunt maar 1 Instagram toevoegen, tenzij je een meerprijs van$15,- per maand betaald;
- – video’s inplannen is niet mogelijk;
- – carrouselposts kunnen niet automatisch geplaatst worden;
- – maximaal 30 berichten bij een gratis account.

2. Facebook Creator Studio
Facebook Creator Studio is een tool van Facebook zelf, waardoor het mogelijk is om berichten in te plannen voor Facebook en Instagram. Deze tool is gratis voor iedereen met een Facebook of Instagram-account. De voor- en nadelen voor Facebook Creator Studio zijn:
- + je kunt berichten en automatisch laten plaatsen;
- + je hebt een maand- en weekweergave;
- + je kan alle Facebook- en Instagram-accounts toevoegen waarvan jij beheerder bent of inloggegevens hebt;
- + je kunt gewone posts, carrouselposts en IGTV inplannen;
- + video’s zijn geen probleem voor Facebook Creator Studio;
- – je hebt geen visuele weergave;
- – je kan geen stories in plannen;
- – het werkt alleen via desktop.

3. Planoly
Planoly is een tool die je kunt inzetten voor Instagram en Pinterest-berichten en richt zich met name op visuele content. Je hebt een gratis en een betaalde variant voor Planoly. Wanneer je de betaalde versie neemt, zijn er meer opties beschikbaar. Je betaalt hiervoor € De voor- en nadelen van Planoly zijn:
- + je kunt berichten automatisch laten plaatsen;
- + er is een visuele- en maandweergave van jouw content;
- + er zijn stockfoto’s aanwezig in Planoly;
- + Planoly is te gebruiken via je mobiel en desktop;
- + je kunt berichten reposten;
- – carrouselposts kunnen niet automatisch geplaatst worden.

Canva
Tegenwoordig heb je nog een extra functionaliteit in Canva. Canva is dé desigintool, waarin ontwerpen toegankelijk gemaakt wordt voor iedereen. Met deze nieuwe functie kun je berichten ontwerpen en vervolgens meteen inplannen in de contentplanner. Je kunt hiermee accounts van Instagram, Facebook, Twitter, Facebook-groep, Pinterest, LinkedIn, Slack en Tumblr inplannen.

0 reacties