Heb je een beetje inspiratie nodig voor de strategievorming van 2023? Bekijk dan eens de trends voor 2023 wat betreft sociale media, adverteren en contentcreatie. Wij zijn benieuwd: waar gaan jullie mee aan de slag in 2023? Laat het ons weten in de reacties.
Videocontent
Videocontent is ontzettend belangrijk geworden binnen bijna alle sociale mediakanalen in de laatste periode. Natuurlijk staat TikTok daarin vooraan, maar ook de Instagram Reels, YouTube Shorts en korte video’s op Facebook zijn mega populair. Zelfs Twitter investeert in short form video formats. Vinden julle het lastig om korte video’s te bedenken? Met ons gratis e-book 10x Reels ideeen voor horeca- en foodspeciaalzaken kan je direct aan de slag.
Engagement
Het is vast niet voor het eerst dat je de term ‘engagement’ voorbij ziet komen. Zoals we eerder al aangaven in ons TikTok artikel, is de content meer van belang dan het aantal volgers. Daarmee heeft de term engagement ook een andere twist gekregen. De strategie van het creëren van interactie is niet langer een bijkomstigheid, maar een op zichzelf staand focuspont.
TikTok marketing
Eerder hadden we het al over de openstaande kansen binnen TikTok. Buiten het gebruik van TikTok als contentcreator kun je natuurlijk ook via TikTok adverteren. Dit is echter iets wat nog niet echt ontdekt is, maar in 2023 hoogstwaarschijnlijk wel komen gaat.
Social commerce
Social commerce is en blijft belangrijk. Daarbij is het van belang om met een simpele klik meteen het gewenste product te kunnen bestellen. Mocht je dus adverteren met een product of dienst op je sociale mediakanalen, zorg dan ook dan de gebruiker dit direct zou kunnen bestellen zonder moeilijke omwegen.
Wat dacht je van een directe link naar je reserveringssysteem met de juiste datum te plaatsen in je Stories als je nog een tafeltje vrij hebt voor vanavond. Plaats je een Story met een linkje naar jouw algemene reserveringssysteem en moeten mensen zelf opzoek naar de juiste datum en tijd, dan ben je ze kwijt. Of heb jij als foodspeciaalzaak een webshop, integreer deze dan met Facebook & Instagram, zodat je in jouw content direct de producten kunt taggen.
Contentcreators
De contentcreators blijven belangrijk. Niet alleen content van influencers, maar ook user generated content spelen daarbij een grote rol. Zo kun je dus bijvoorbeeld trouwe klanten motiveren om content over jouw merk te plaatsen, en daardoor jouw bereik te vergroten.
Wanneer je daar een leuke actie aan koppelt, de leukste foto van de maand krijgt een gratis welkomstdrankje bij het eerst volgende bezoerk, dan motiveer je gasten ook om foto’s te maken. Vermeld deze actie dan op zoveel mogelijk plekken, zoals de menukaart, een boord in de zaak, social media, op de bon, etc.
Terug van weggeweest, lijkt Twitter toch weer een flinke boost te hebben gekregen. Nu het zeer waarschijnlijk is dat Musk Twitter zal gaan overnemen is het niet onwaarschijnlijk dat ook in 2023 Twitter zal blijven groeien.
Duurzaamheid
Net zoals in de voorgaande jaren zal ook duurzaamheid een grote rol blijven spelen binnen de wensen van de klanten. Zijn er aspecten binnen jouw bedrijf of product die te maken hebben met duurzaamheid? Wees dan vooral niet voorzichtig met het profileren hoe jij je steentje bijdraagt aan de wereld.
Echter, overdrijf hier niet mee, want ook steeds meer klanten zijn bewust van ‘greenwashing’ van bedrijven. Doe je dus niet beter voor dan je bent! Een leuke manier om dit terug te laten komen in jouw content is door bijvoorbeeld in jouw Stories te vertellen waarom je voor een bepaalde duurzame leverancier kiest of voor bepaalde producten.
Volg jij ons al op Instagram? Volg ons via @socialonpoint.nl!
0 reacties