Hoe je nu wel jouw doelen gaat halen!

In januari gaat half Nederland naar de gym en een maand later zie je bijna niemand meer. Een doel stellen is makkelijk, maar je eraan houden is een stuk lastiger. Het is vaak, omdat je doel niet SMART is en met name omdat het te groot is. In deze blog leg ik je uit hoe je het stellen van doelen behapbaar maakt door niet jaardoelen te hebben, maar weekdoelen. 

Ik moet eerlijk toegeven tot twee weken geleden deed ik maar wat. Als iemand mij vroeg waar ik over 5 jaar zou staan met mijn bedrijf, dan had ik werkelijk geen idee. Deels omdat het als een speer gaat en ik misschien wel mijn eigen verwachting over het ondernemen heb overtroffen. Tijd om aan de bak te gaan. 

Stap 1: Bepaal je jaardoelen

Bepaal je jaardoel(en) en schrijf ze op. Als ondernemer kan dat zijn een opleiding afronden, 1 personeelslid erbij, een online training maken voor jouw doelgroep of een x bedrag als jaaromzet. Formuleer elk doel SMART. 

Specifiek: Een doel moet duidelijk zijn. Wat wil je bereiken? Wie zijn er bij betrokken? Waarom ga je het doen? Wanneer gaat het gebeuren? 
Meetbaar: Het doel moet te meten zijn, dat is makkelijk met kwantitatieve doelen en wat lastiger met kwalitatieve doelen. Als je een kwalitatief doel stelt, bekijk dan welke onderdelen er nodig zijn om dat doel te bereiken. 
Acceptabel: Als zzp’er is dit makkelijk, maar als je meerdere mensen nodig hebt om het doel te bereiken moet iedereen er mee akkoord zijn. Zorg dus dat je een actieplan hebt met het beoogde resultaat. 
Realistisch: Need I say more? Als je in 1 dag miljonair wilt worden is dat niet realistisch, tenzij je de loterij wint. Zorg er dus voor dat je doel haalbaar is. 
Tijdsgebonden: Geef jezelf een specifieke tijd om aan het doel te werken. 

Stap 2: Breng in kaart wanneer je werkt en wanneer niet

Kom jij vaak niet aan jouw taken toe op een dag? Dat komt misschien omdat je niet goed plant. Ook met doelen is dit zo: zorg dat je een goed beeld hebt van wat er allemaal nodig is om jouw doel te bereiken. 

Wil jij aankomend jaar een online training opzetten? Ga dan na wat er allemaal bij komt kijken. Niet alleen de hoofd- en deel hoofdstukken van de online training, maar ook de marketingstrategie erachter om jouw training te lanceren en bepaal ook de deadlines. 

Stap 3: Maak overzichtelijk wanneer je werkt en wanneer niet

Je werkt nooit elke week 7 dagen en ook niet 365 dagen per jaar, al lijkt dat soms wel zo haha. Kijk wanneer je wel en niet werkt. Ga jij altijd 3 weken op vakantie, dan werk je nog maar 11 maanden en 1 week. 

Als je al jouw vrije dagen, weekenden en vakanties hebt weggestreept, houd je een netto aantal dagen over. Deze dagen zijn de dagen waarop je echt werkt. Daarvan zijn sommige dagen voor een klant en sommige dagen voor jezelf. 

Als jij dus een doel hebt voor een jaaromzet van €100.000, dan streep je de dagen dat je voor jezelf werkt weg. Dan houd je alleen de dagen over waarop je echt factureert.

Andersom is dat net zo. Wil jij een online training lanceren, dan streep je de dagen dat je werkt voor een vaste opdrachtgever weg. Mits dit een vaste dag is. 

Stap 4: Maak je doelen klein

Nu je, na stap 2 en 3, weet wanneer je werkt en wat je te doen staat, maak je het doel klein. Ik vind het fijn werken om meteen naar maanddoelen te gaan. Zo weet ik dat ik ongeveer 2 maanden per jaar niet werk en deel ik alle kwantitatieve getallen door 10. Zo weet ik precies wat er te doen staat, om mijn jaardoel te behalen. 

Ik ben benieuwd hoe jij dit doet? Laat het weten in een reactie of stuur mij een berichtje op Instagram! 

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *