Rubrieken, misschien heb je er al wel eens over gehoord. Het zijn terugkerende onderwerpen in jouw contentkalender.
Terugkerende items dus. Je kan het zien als een column in de zaterdagkrant of een rubriek in een magazine maar dan online. Zo’n rubriek zorgt ervoor dat je van tevoren weet welke content je gaat maken en het dus makkelijker is om vooruit te schrijven.
Als jij bijvoorbeeld elke maandag een post plaatst over producten die je lokaal haalt en elke donderdag een post plaatst over het personeel, dan weet je precies wat er gaat komen. Je weet dat je 4 (of 5) posts over een lokaal product/ondernemer moet schrijven en 4 (of 5) over het personeel in 1 maand.
Door dit vooraf al te weten, kan je de content in 1 keer schrijven en ben je er veel minder tijd aan kwijt dan elke keer broeden op een nieuw idee en het dan ook nog moeten schrijven.
Wil jij dus minder tijd kwijt zijn aan content bedenken en schrijven? Dan is het handig om 3 (tot 5) rubrieken te kiezen voor jouw bedrijf.
Hoe je dat doet? We gaan brainstormen! Stap 1 mag je overslaan als jij al drie duidelijke onderwerpen hebt waarover jij wilt gaan vertellen.
Stap 1:
- Pak een groot vel papier. Digitaal mag ook, maar de ervaring leert dat je creatiever bent als je gewoon alles opschrijft.
- In het midden schrijf je de naam van jouw zaak
- Je schrijft zoveel mogelijk woorden op die bij je opkomen en te maken hebben met jouw zaak. Er is hierin geen goed of fout. Neem hier ook je USP’s mee.
- Zoek ook de verdieping in de woorden die je hebt opgeschreven, zo kan je bijvoorbeeld [naam zaak] > wijn > [specifieke wijn] zijn. Maak je woordweb zo uitgebreid mogelijk.
- Kijk over overkoepelende thema’s zijn. Kies daar minimaal 3 uit
Stap 2:
- Pak 3 vellen papier
- Schrijf de naam van de rubriek in het midden van het vel. Een rubriek per vel.
- Schrijf alles wat je kan bedenken rondom dat thema op.
- Zoek de verdieping door hier ook alvast een invalshoek bij te kiezen.
Als het goed is heb je nu 3 duidelijke rubrieken en genoeg onderwerpen om over te schrijven!
0 reacties