Ondernemen in tijden van Corona: waarom je nu online moet zijn

We zitten inmiddels vier weken in de intelligente lockdown. Ik begrijp heel goed dat als je zaak nu gesloten is je misschien verdrietig, boos of teleurgesteld bent. Maar het is nu de tijd om actie te nemen en je schouders eronder te zetten. 

Want waar iedereen lekker door de stad liep, druk aan het werk was op kantoor of met regelmaat een koffie of lunch buiten de deur deed, zit iedereen nu thuis. Thuis werken, thuis relaxen, thuis eten, thuis alles. En dat betekent dus ook dat we meer online zijn. Het is nu de tijd om te werken aan jouw online zichtbaarheid, want als niemand weet dat je bestaat, waarom zouden ze dan bij jou gaan kopen of een dienst af nemen? 

Hoe zorg je daar nou voor? 

Er zijn verschillende manieren om te werken aan jouw online zichtbaarheid. Door onderstaande tips toe te passen kom je al een heel eind. 

1. Optimaliseer jouw online kanalen

Begin met de basis en zorg ervoor dat die staat als een huis. Kijk dus naar jouw website en social media-kanalen en loop de volgende vragen na. Als je een van de vragen met ‘nee’ of ‘misschien’ beantwoordt dan weet je wat je te doen staat. 

  • Is alle informatie die er staat nog relevant? 
  • Kloppen je openingstijden wel? 
  • Zijn alle diensten nog goed beschreven? 
  • Komen jouw biografieomschrijvingen nog wel overheen met hoe jij je wilt profileren? 
  • Passen alle foto’s nog wel bij wat jij wilt uitstralen? 

2. Blijf relevant door met regelmaat te posten

Ik kan begrijpen dat je als je nu minder aan het werk hebt, het lijkt alsof je minder te posten hebt. Niets is minder waar! Er zijn talloze foto’s of blogs die je wél zou kunnen plaatsen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een serie ‘behind the scenes’. Ben jij bijv. al aan het voorbereiden op het moment dat je weer open mag met de zaak? Laat het zien. Volg je een webinar, om jouw kennis te verrijken? Laat het zien. Waarschijnlijk ben jij op dit moment hartstikke hard bezig, om straks weer te vlammen. Neem jouw volgers mee in dit proces. Uiteindelijk zijn wij allemaal mensen en allemaal heel nieuwsgierig naar wat jij al die tijd aan het doen bent. 
  • Hergebruik content. Heb je heel veel mooie foto’s, video’s of een paar steengoede blogs. Hergebruik het. Er zijn waarschijnlijk genoeg onderwerpen van blogs of berichten/foto’s in jouw tijdlijn die nú ook relevant zijn. 
  • Je kan ook terugblikken bijvoorbeeld op de mijlpalen die je hebt behaald het afgelopen half jaar, jaar, 2 jaar. Wat waren voor jou echte hoogtepunten? Waar werd je heel blij van? 

Zo heb je toch weer een aantal onderwerpen om ‘nieuwe’ content te maken. 

3. Ga de interactie aan

Interactie is het magische woord. Zeker op social media! Like en reageer op berichten van jouw ideale klant. Krijg jij zelf een reactie op jouw bericht? Reageer dan daar ook weer op en probeer dat met minimaal 4 woorden te doen (vind Instagram leuk ;)). Door interactie aan te gaan, ook op andere accounts, wordt je zichtbaar voor meer mensen. 

Heel veel succes met het toepassen van deze drie tips. Heb jij ook een goede tip om online zichtbaar te zijn? Laat het weten in de comments.   

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *